10 filme care au schimbat lumea

Dana Marin decembrie 30, 2017 0 comments 0

Un film bun face mai mult decât să ne distreze sau să umple locurile într-o sală de cinema. El are puterea de a schimba inimile și mințile și uneori societatea într-un sens mai larg.
Este ceea ce Haifaa Al Mansour, prima femeie realizator de film din Arabia Saudită, a subliniat atunci când a vorbit cu noi anul trecut despre premiatul său film Wadja: “Arta poate atinge oamenii și-i poate determina să se deschidă.”
Filme de mai jos au exercitat o influență uriașă, provocând conștientizarea și schimbarea în domenii care merg de la schimbările climatice la drepturile homosexualilor.

A Girl in the River (O fată în râu: Prețul iertării)

În întreaga lume, 5.000 de femei își pierd viața în fiecare an în așa-zisele “crime de onoare”. A Girl in the River, din partea laureatei Premiilor Oscar și Young Global Leader, Sharmeen Obaid-Chinoy, spune povestea lui Saba Qaisera, o tânără femeie care a supraviețuit unei tentative de crimă de mâna tatălui ei. Singura sa vină? S-a îndrăgostit de persoana greșită.

Chiar și după evenimente, Obaid-Chinoy a constatat că tatăl nu reușea să înțeleagă unde greșise. “El s-a considerat justificat în încercarea de a-și ucide propria fiică. A simțit că este de datoria lui ca tată și soț să-și protejeze familia de ‘dezonoarea’ pe care Saba o aducea asupra lor îndrăgostindu-se și căsătorindu-se.”
Nu toți au fost de acord cu el. “În această săptămână, primul ministru pakistanez a declarat că va schimba legea cu privire la crimele de onoare după vizionarea acestui film,” Obaid-Chinoy a spus în discursul său de la primirea Premiului Oscar, “Aceasta este puterea filmului.”

Blackfish (Balena ucigașă)

În 2015, SeaWorld anunța că pune capăt controversatului spectacol “Shamu Show” înlocuindu-l cu “o experiență complet nouă privind balenele” pentru a se concentra asupra “comportamentului natural al balenelor”.
Deși nu au mărturisit-o, decizia lor a fost mai mult ca sigur rezultatul indignării publice generate de documentarul Blackfish din 2013. Filmul atrăgea atenția asupra pericolelor ținerii balenelor în captivitate, atât pentru animale cât și pentru antrenorii lor. În anii care au urmat lansării pe piață, documentarul a afectat reputația companiei, numărul vizitatorilor și prețul acțiunilor (care a scăzut de la $39 în 2013 la $18 la momentul când SeaWorld a făcut anunțul).

The Day After Tomorrow (Unde vei fi poimâine?)

În acest blockbuster de succes, lumea se confruntă cu o a doua eră glaciară: un val de flux scufundă orașul New York City, tornadele spintecă centrul Los Angeles-ului, și pietre de grindină de mărimea strugurilor lovesc oraşul Tokyo. În timp ce datele științifice din spatele filmului erau puse la îndoială de numeroși climatologi, acesta a rămas unul dintre filmele cu cel mai mare succes comercial al perioadei, obținând aproape jumătate de miliard de dolari în toată lumea după o lună.
Conform cercetătorilor de la Yale, a ajutat de asemenea la creșterea conștientizării schimbărilor climatice și ne-a încurajat să analizăm în ce fel acțiunile noastre ar putea să ajute evitarea unor crize de mediu de acest tip: “Pe tot parcursul său, filmul pare să fi avut o influență puternică asupra felului în care spectatorii săi percepeau încălzirea globală,” au concluzionat reprezentanții mediului academic.

Cathy Come Home

În timp ce fenomenul persoanelor fără adăpost este încă descris ca o “problemă invizibilă”, în principal din cauză că majoritatea dintre noi găsește că este mai ușor să-l ignore, acum este cu mult mai puțin un tabu decât era în trecut. Înainte de lansarea filmului Cathy Come Home în 1966, nimeni nu vorbea despre această problemă: “Lipsa unui adăpost nu intrase sub lumina reflectoarelor,” spune regizorul acestei drame, Ken Loach.
După lansarea pe ecrane, toate s-au schimbat. “Sentimentul de indignare al publicului față de cele ce se întâmplă, a crescut. A devenit ca o furtună care a prins avânt.” În același timp, a fost fondată asociația Shelter, prima și principala instituție de caritate pentru cei lipsiți de adăpost din Anglia. Chiar și în zilele noastre, filmului își păstrează toată capacitatea de impact: “Ne așteptam să trezească discuții, dar nimeni nu s-ar fi așteptat ca după 40 de ani să se vorbească încă despre el, iar Cathy să devină parte a limbajului național despre evenimentele publice din politică,” mărturisește Loach în 2006.

Philadelphia

Pentru toți cei care nu au trăit începuturile epidemiei de SIDA de la începutul anilor 1980 este greu de înțeles stigmatul, teama și lipsa de înțelegere care au înconjurat această boală. Un sondaj din 1985 efectuat în Statele Unite a constatat că 51% dintre americani credeau că bolnavii de SIDA ar trebui plasați în carantină, iar 15% credeau că ar trebui identificați prin tatuaje.

La data lansării sale în 1993, Philadelphia a ajutat la schimbarea acestor percepții. Filmul urmărește călătoria unui tânăr avocat homosexual, interpretat de Tom Hanks, care este concediat de firma la care lucra după ce se descoperă că are SIDA. A fost pentru prima dată când Hollywoodul a abordat subiectul SIDA și pe cel al homofobiei, și a ajutat la destigmatizarea unui subiect pe care până atunci puțină lume dorea să-l discute: “I-a făcut pe oameni să vorbească despre HIV altfel decât până atunci, pentru că era într-adevăr una dintre acele teme despre care refuzam să discutăm,” a spus avocatul HIV Gary Bell.

Super Size Me (Păcăleala)

Timp de o lună întreagă, într-o încercare de a stabili daunele pe care fast food-ul îl provoacă corpului nostru, regizorul Super Size Me, Morgan Spurlock, a mâncat doar un singur lucru: mâncare de la McDonald’s. După încheierea acestei experiențe, a luat 11 kg în greutate, nivelul de colesterol a crescut vertiginos, iar doctorul i-a spus că are ficatul unui alcoolic.
Documentarul a reaprins dezbaterea cu privire la mâncarea fast food. Totul, de la cât de rea este pentru sănătatea noastră, până la felul în care le este comercializată copiilor. La câteva săptămâni după lansarea filmului, McDonald’s a renunțat la opțiunea „super size” și a început să introducă articole mai sănătoase în meniurile sale, deși a negat că a luat aceste măsuri ca răspuns la documentar.

Rosetta

Filmul Rosetta, descris la lansarea sa ca o “chinuitoare operă de realism social”, urmărește viața unei tinere și sărace adolescente belgiene care locuiește într-un parc de rulote cu mama sa alcoolică. În momentele în care nu are grijă de mama sa, încearcă cu disperare să găsească și să se țină de o slujbă, în speranța zadarnică de a face față situației.
Filmul nu i-a impresionat doar pe critici şi, în ciuda tuturor așteptărilor, a câștigat premiul Premiul Palme D’Or la festivalul de film de la Cannes, ci și pe politicienii belgieni. În același an, ei au votat “Legea Rosettei” pentru protecția drepturilor muncitorilor adolescenți din această țară.

Trevor

Acest film de scurt metraj, câștigător al Premiilor Oscar, urmărește viața lui Trevor, un băiat homosexual în vârstă de 13 ani care încearcă să se sinucidă după ce este ostracizat de colegi din cauza sexualității sale. La scurtă vreme înainte de lansarea filmului, regizorul Peggy Rajski și-a dat seama că în Statele Unite nu există niciun loc în care tinerii ca Trevor să ceară ajutor la nevoie. Cu sprijinul experților în sănătate mentală, a stabilit și a asigurat fondurile necesare pentru o linie telefonică de urgență non stop pentru lesbiene, homosexuali, bisexuali, transcenderi și tineri cu probleme.
După aproape 20 de ani, Proiectul Trevor a ajutat sute și mii de tineri, și asigură de asemenea ateliere și resurse online.

The End of the Line

Există mult mai mulți pești în mare, nu-i așa? Poate că nu. După cum a evidențiat filmul The End of the Line, excesul de pescuit are un efect devastator asupra oceanelor noastre și, dacă nu luăm repede măsuri, vom rămâne curând fără pește. Scopul filmului a fost simplu, să ridice gradul de conștientizare în rândul consumatorilor și al corporațiilor cu privire la această problemă și să sporească rezervele marine.
Doar în Anglia, peste patru milioane de oameni au vizionat filmul, inclusiv primul ministru al țării. După ce li s-a proiectat filmul, importanți comercianţi cu amănuntul din Anglia, de la Marks and Spencer până la Pret A Manger, și-au schimbat politicile cu privire la sursele de pescuit pentru a-și asigura sustenabilitatea. Echipa de producție a filmului a lansat și o acțiune de caritate, Fundația Blue Marine, pentru continuarea campaniei.

Selma

Filmul Selma, care ne spune povestea campaniei duse de Martin Luther King Jrunior pentru asigurarea drepturilor egale de vot, a fost lansat la aproape 50 de ani după evenimentele pe care le ilustrează. Dar a sosit într-un moment de reaprindere a tensiunilor rasiale în Statele Unite și a mișcării pentru recunoașterea faptului că viețile cetăţenilor de culoare contează.

Echipa și distribuția filmului prin urmare au dorit să se alinieze la această mișcare și să atragă atenția asupra faptului că deși s-au făcut progrese, au mai rămas foarte multe de făcut.
“Dacă urmărești filmul, vei înțelege cum se simte cineva din 1965, șocat de ceea ce văzuse la TV, deoarece tocmai ți s-a întâmplat ție”, spune Ava DuVernay, regizorul filmului, referindu-se la moartea unui om de culoare neînarmat ucis de mâna poliției și la evenimentele care au urmat.

Scris de Stéphanie Thomson, Editor World Economic Forum
Sursa: We Forum

Adaugati un comentariu

Categorii articole

Newsletter Urban Yoga

Introduceti adresa de email: